Vegetarisch zijn slecht voor je gezondheid/ uiterlijk?

Ik ben vegetarisch alleen ik hoor veel verhalen dat je er bleek ban word enzo. Ik ben het zelf nog maar kort dus ik weet het niet. Heeft het ook nog andere gevolgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (6)

Het lijkt mij niet gezond. Als je alleen al naar je gebit kijkt, we hebben ook tanden/kiezen om vlees te eten. Alleen om die biologische reden lijkt het mij niet verstandig. Je kan (als het om principe gaat) anders toch ook biologisch vlees eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We hebben voor onze gezondheid geen vlees nodig hoor.
Los daarvan: als je principe is dat je geen dieren wilt doden of dieren niet als slaven wilt gebruiken, gaat biologisch vlees nog steeds tegen je principe in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat je enige reden is om vlees te eten, heb ik goed nieuws: dan kun je er meteen mee stoppen. Je hebt geen vlees nodig voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, die kortzichtigheid :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens SuzyQ, waar is je onderbouwing? Bijzonder waardeloze reactie, props!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons gebit is gemaakt om vruchten te eten, evenals de rest van ons lichaam, dus ook de darmen. Als je rauw vlees zou eten, zou je flink ziek worden.
En het is niet nodig om vlees of vis te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er farfelufou, is het een ongemakkelijke waarheid? Onderbouwing kun je in mijn antwoord vinden, compleet met het Voedingscentrum als bron naast mijn eigen ervaring. Waar is *jouw* onderbouwing, afgezien van een stel hoektanden dat niets zegt over op welk voedsel mensen in deze moderne tijd kunnen leven? Het is namelijk nogal een claim die je maakt, ik zie graag een echte onderbouwing met bron in plaats van wat jou met overduidelijk gebrek aan kennis gezond of ongezond *lijkt*. Let wel, als jij vlees wílt eten, is dat je goed recht. Moet je helemaal zelf weten. Maar als je onzin begint te roepen over tanden en kiezen waaruit zou blijken dat vegetarisch eten slecht is voor je gezondheid, help ik je graag uit de droom. Dieren eten is een kwestie van keuze, niet van noodzaak. Is dat geen goed nieuws?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/13164
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben gelijk overtuigd (not).
Belangrijk is in ieder geval om je voedingspatroon aan te passen, zodat je nog steeds voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Als je daar voor zorgt, zal het feit dat je vegetarisch eet niet van invloed zijn op je gezondheid en je uiterlijk.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ben zelf trouwens al ruim 30 jaar vegetarier. Nooit ziek en lelijker ben ik er ook niet op geworden.
Ben wel bleek, maar dat was ik ook al toen ik nog vlees at.
Dit zegt overigens verder niets, het is maar 1 voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegetarisch leven is absoluut gezonder leven!!

Ik ben nu 56, maar 'men' schat mij (en ook mijn zus van 54) minstens 10 jaar jonger, als ze dat niet weten.
Wij zijn allebei vanaf onze geboorte vegetarisch - hebben dus nog nooit 'iets met ogen' gegeten, en wij zijn allebei minder dan de mensen om ons heen ziek of kwakkelig.
Mijn zus heeft jaren in verschillende 'buitenlanden' gewoond, ik ben zelf 34 jaar stewardess geweest, dus zelfs in landen zonder de nu zo voor het grijpen liggende vleesvervangers is het absoluut mogelijk gezond en gevarieerd te eten.

Gevolgen zijn : vegetariërs genezen sneller. - heb ik zelf ondervonden toen ik met 11 jaar met een doorgebroken blindedarm en buikvliesontsteking in het ziekenhuis kwam : ze dachten 7 weken nodig te hebben om me weer op te lappen, ik was in 3 1/2 week weer thuis...
Vegetariërs hebben minder reuma-klachten, omdat vlees reuma verergert.
Er is een ziekenfonds met goedkopere premie voor vegetariërs.
Omdat vegetariërs niet zo van de 'snelle kant-en-klare' hap zijn, eten ze gezonder, zonder al die toevoegingen, conserveringsmiddelen, smaakstoffen en vetten.

Maar bovenal : je voelt je er goed bij.

Je maakt de wereld minder kapot, levert geen/minder bijdrage aan al het dierenleed van megastallen, kiloknallers, plofkippen, varkenspest, gekke koeien ziekte, en andere drama's waardoor dieren 'geruimd' moeten worden of door heel Europa gesleept in te krappe veewagens zonder drinken of schaduw voor de goedkope vleesafdeling. Je eet geen 2ehands eiwitten, gemaakt door het darmstelsel van een dier dat je opeet, omdat jouw eigen darmstelsel óók prima van 'groenvoer' het lichaam kan voeden. Daardoor blijft er méér landbouwgrond beschikbaar om eten te verbouwen voor de hele wereldpopulatie.

Het enige argument, wat de niet-vegetarier heeft om vlees te eten is : het is lekker.
Alle andere argumenten zijn te weerleggen en houden geen hoek!!

Dus : denk 'om' in je etensplanning : ga uit van de groenten die je gaat eten. En denk dan niet aan uit het water getrokken broccoli, maar aan heerlijke stoofschotels vol kruiden, combinaties van verschillende groenten met noten en pijnboompitten, sesamzaad ed., heerlijke gratin-ovenschotels

Koop een paar vegetarische kookboeken (bijv één Europees, één indonesisch, één oosters, en een maaltijdsaladeboek (voor van de zomer)

Als je tips of vragen wilt, PB me maar - ik geef je graag alle tips die ik m'n leven lang verzameld heb!!

Je hebt een geweldig besluit genomen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
wat een super antwoord weer, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldig maar helaas te eenzijdig antwoord naar mijn mening.
Ik kom letterlijk dagelijks mensen tegen op mijn werk die a.g.v. hun vegetarische dieet bloedarmoede hebben en zich dus NIET goed voelen. Uiteraard kan dit worden voorkomen, maar in de praktijk blijkt dit voor veel mensen erg moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rieneke: dankjewel !!! Ik had graag wat meer leestekens gehad voor m'n antwoord!!! @champignonne : dit is natuurlijk géén argument!!
Als iemand 3 x per dag steak eet, zal hij ook niet blakend zijn
Mensen die zich eenzijdig of gemakzuchtig voederen, zullen niet gezond zijn.
En vegetarisch-levende mensen zijn, als ze zich een klein beetje verdiepen in voedingsleer, echt gezonder!! Zéker, nu het een beetje 'in' is - toen ik kind was in de 60ger jaren, had nauwelijks iemand van vegetarisch eten gehoord, en kwam je in een restaurant niet verder dan een omelet.
Maar nu hoef je een willekuerig tijdschrift maar open te slaan, en de vegetarische recepten vliegen je tegemoet.
Dus als antwoord op jouw reactie dat ik te eenzijdig zou zijn, zou ik willen zeggen : beetje kortzichtige reactie van jou : domme, luie of 'lekkerbekkende schransers' heb je overal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je Tot mijn 28e altijd last gehad van darminfecties, die later voedsel-gerelateerd bleken. Toen ging ik me wat meer verdiepen in de waarde van een dierenleven en na een film gezien te hebben van een medestudent op de filmacademie hoe het er in een slachthuis aan toe gaat had ik gegeten en gedronken, maar vooral vlees gegeten. Sindsdien 17 jaar vegetariër te zijn nooit geen voedselvergiftigingen meer gehad. En me ronduit kerngezond gevoeld. En over die gelaatskleur, zie foto, een paar maanden genomen (o.k. wel in het verre oosten). Zijdelings opmerkingetje: ik heb de leerstof van het VWO nog altijd paraat, waar aan de orde kwam dat er geen honger op aarde hoefde te zijn als mensen geen vlees zouden consumeren. Dat was gebaseerd op een rekensom waarbij er 2/3 van de voedingwaarde van graan verloren gaat aan vleesproductie. Tweede zijdelings opmerkingetje: iedereen die vlees eet zou in staat moeten zijn om een dier wat ze consumeren met eigen handen te doden en een slachthuis te bezoeken en daar helemaal achter staan wat daar gebeurt. Gek genoeg haken de meeste vleeseters daar af. Wat heeft de wereld toch een hoop zand om je kop in te stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@basmeyer : dat is altijd het argument, dat mijn vader gebruikt : als iedereen zijn eigen kalfje of varken moest slachten, dan zouden veel mensen er niet over peinzen dat op te eten....denk ook maar aan 'Flappie'.... @Heinzzz - dank je heel erg voor je belangrijke aanvulling :
ik had graag meer lettertekens gehad, zoals ik al schreef..., maar nu zorg jij ervoor!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwsgierig: sorry voor late reactie.
Begrijp me niet verkeerd; ik heb niets tegen vegetariers of vegetarisch eten. Ik zeg ook absoluut niet dat het ongezond is, maar vond het alleen mijn plicht erop te wijzen dat in de praktijk blijkt dat veel mensen niet weten hoe ze op een verantwoorde manier vegetarisch moeten eten. Uiteraard zijn er gelukkig genoeg mensen die wel weten hoe het moet, maar cijfers liegen niet.
Nee hoor, vegetarisch eten is geen enkel probleem voor je gezondheid. Ook de officiële instanties verklaren tegenwoordig dat vegetarisme prima gezond kan zijn.
Het heeft zelfs gezondheidsvoordelen boven veel vlees eten.

Bij de Nederlandse Vegetariers Bond hebben ze een heel handige schijf van 5 voor vegetariërs. Als je je daar aan houdt, krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgen, en hoef je geen enkel gezondheidsprobleem te krijgen of bleek te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben al jaren vegetariër en zit nog steeds te wachten op dat moment dat ik bleek en mager word. Helaas, nog steeds Hollands Glorie appelwangetjes en wat overgewicht in plaats van superslank en interessant bleek.

Nee hoor, als je als vegetariër gevarieerd eet, waarbij je net zo goed moet opletten als iemand die wel vlees eet, is dat niet slecht voor je gezondheid en/of uiterlijk.

Twijfel je nog steeds of je wel gezond eet, kijk dan even op de site van het Voedingscentrum. Zelfs daar wordt vegetarisch eten niet ontraden, en je kunt er meteen tips vinden over hoe alles binnen te krijgen als je dat moeilijk vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken veel vegetariërs persoonlijk. Niemand ziet bleek. Maar mogelijk krijg je als vegetariër geen rooie kop omdat je geen hoge bloeddruk hebt of een teveel aan ijzer/zout.

Je moet natuurlijk wel op je voeding letten. Koop een goed vegetarisch kookboek.